søndag den 15. april 2012

Paella med kylling (og rejer)

Lørdag skulle der laves paella, min mor kom og spiste og det var hende der bestilte det.
Det kan laves i utallige udgaver, den jeg plejer at lave er med karry, kylling og evt. rejer.
Du kan sagtens hælde andet grønt i; champignoner eller løg fx. Eller lave en salat til.
Den portion jeg lavede her, der var til to voksne og en portion til fryseren.

Du skal bruge:
- en eller to kyllingefiletter
- evt. rejer
- to porrer
- en peberfrugt
- tre boullionterninger (grøntsags eller kylling)
- to fed hvidløg
- salt
- peber
- karry og evt. gurkemeje (det giver en flot farve)
- ris
- olie


Start med at snitte porrene i skiver og sætte en gryde over fuld varme (jeg plejer at bruge en ret stor gryde).
Smid olie, karry og gurkemeje i gryden, og når det er godt varmt, porrerne oveni.


Pres hvidløgsfedene og put oven i.
Snit peberfrugten ud i små stykker og put oven i.
Rod godt rundt i det, lad det simre i et par minutter eller fem.


Smid salt og peber i gryden.
Skær kyllingefiletten ud i små stykker.


Tage det vand du skal bruge til din portion ris (i mit tilfælde brugte jeg jasmin ris, 3 dl. ris til 5 dl. vand), vandet hælder du i gryden. Så hælder du risene, kyllingen og boullionterningerne i.


Lad det koge i den tid der står på ris-posen de skal have (i mit tilfælde 10-12  minutter). Rør jævnligt.
Når risene er færdige kan man putte rejer i (omkring 100 gram), hvis man har lyst til det, og så lade risene hvile lidt på lav varme. Det kan også gøres uden rejer ;)


Anret på tallerken, evt. med hvidløgsflute til (det er mums!).


Velbekommen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar